Wisdom 2.0

Mountain View, mei 2010. In het Computer Science Museum vindt de eerste Wisdom 2.0.-conferentie plaats.

Wisdom 2.0
Photo by Jerry Zhang / Unsplash

Mountain View, mei 2010. In het Computer Science Museum vindt de eerste Wisdom 2.0.-conferentie plaats. Het stadje heeft overal wifi, zodat gebruikers op de stoep met een draagplankje rond de romp op hun laptop tokkelen. Een dag later zien we een iPad van de eerste generatie, sinds april te koop.

Wisdom 2.0. is een conferentie die ondernemers uit de internetbranche samenbrengt met specialisten in spirituele ontwikkeling, yoga en mindfulness. Doeners — zij die weten hoe mensen zoveel mogelijk online te krijgen, en ont-doeners: zij die weten hoe los te laten en zich te ontspannen. Want wij zijn immers human beings, grapt Jon Kabat-Zinn tijdens de conferentie van 2012, geen human doings.

De Texaan en initiatiefnemer Soren Gordhammer leidt tot dan verschillende programma’s voor stressreductie en is directeur van de non-profit organisatie Healing The Divide van Richard Gere. In die hoedanigheid organiseert hij een conferentie met de Dalai Lama. Hij heeft dan net een boek uit_ Wisdom 2.0. Ancient Secret for the Creative & Constantly Connected (HarperOne, 2009, ISBN 978-0061651519).

Gordhammer is thuis bij Facebook, Twitter en Google, maar ook in zencentra. Hij beseft dat het gedrukte boek en de wat marginale spirituele wereld alleen niet voldoende bereik geven voor de waardevolle, van oorsprong vaak boeddhistische inzichten omtrent meer bewustzijn, die nuttig kunnen zijn voor wie zaken doet, werkt of constant online is. Hij bouwt een platform voor Wisdom 2.0.-conferenties. Hij strikt neurowetenschappers die de wetenschappelijke voordelen van mindfulness demonstreren.

Dit levert boeiende panels op. Een gesprek tussen investeerder Chris Sacca, ondertussen live aan het tweeten, en Zappos-CEO Tony Hsieh, die een paar uur later een live opname doet van zijn wekelijkse programma Happiness tv. Sacca bepaalt zelf of hij de dagelijkse instroom van 800 e-mails leest of niet. Doe enkel wat voor jou echt nuttig is, raadt hij aan. Dit is playing offence, niet defence. Voor Hsieh kunnen Zappos-bedienden maar succesvolle verkopers zijn als werk hen gelukkig maakt en zij voor het klanten-welzijn alles over mogen hebben, ook bloemen sturen en zes uur telefoneren.

Werknemers van Google, Twitter en Facebook laten ruimschoots hun licht schijnen op wat zij doen om bewuster te worden. Google heeft yoga-lessen. De lijn tussen zich ontspannen en dingen doen om optimaal te presteren is dun. Er zijn opbeurende getuigenissen van personeelsverantwoordelijken die bewustzijn ontdoen van het boeddhistisch etiket en er goede resultaten mee boeken op de werkvloer.

Upaya-zen leider Joan Halifax maakte zich in 2010 al zorgen over de talloze Japanse jongeren met een game-verslaving, waar ouders geen vat meer op hebben. In 2011 en 2012 ging het panel When Zynga meets Zen daar verder op in: Joan Halifax in gesprek met Zynga-stichter Eric Schiermeyer. Het ontlokt Schiermeyer de bekentenis dat een maagzweer voor hem aanleiding was om stil te staan bij de doorsnee op angst en manipulatie gestoelde MBA-technieken en het besef dat zijn geesteskind honderdduizenden verslaafd maakt aan endogene dopamine. In 2012 trok hij zich uit Zynga terug om te kijken hoe hij via het zakendoen de mensheid beter kan dienen. Deze bekentenis krijgt weerklank in de pers. In 2012, in volle crisistijd, bereiken de berichten over meer bewuste bedrijfsleiders uit Silicon Valley en Wisdom 2.0. de Belgische kranten.