Hocus pocus van de autoconstructeurs
Pessimisme troef in de automobielsector.
“Autodealers trekken aan de alarmbel”. Zo meldde DeRedactie.be. De economische crisis creëert een dalende vraag in de markt en al te vaak zijn dealers daarvan de dupe. Bovendien daalt de productie niet, waardoor de druk op verdelers enorm toeneemt. Pessimisme troef dus in de automobielsector. Toch is het fenomeen al even bezig.
In januari rapporteerde de Association of European Automakers de slechtste januari sinds 1990, toen de metingen startten. Minder dan een miljoen wagens werden toen ingeschreven in heel Europa, een daling van maar liefst 8,7%. Onderstaande grafiek illustreert de evolutie over de laatste 10 jaar.
Veel positieve vooruitzichten voor 2013 worden er trouwens niet geboden. Er wordt immers een verdere daling van 3-5% van de markt verwacht. De crisis, besparingen en hoge werkloosheid liggen aan de basis. Maar de inschrijvingsstatistieken vertellen niet het hele verhaal. De dalende vraag resulteert niet in een dalende productie. De vraag en aanbod logica heeft dus blijkbaar weinig impact op de auto-industrie, althans niet voor de producenten.
Gevolg is dan ook dat het aantal auto’s in stock bij dealers nog nooit zo hoog geweest. General Motors had bijvoorbeeld in februari 2013 het hoogste aantal wagens bij de dealers ooit in de VS.
Recente cijfers van Federauto bracht nog meer aan het licht. “Soms worden er 5 keer meer auto’s ingeschreven dan er verkocht zijn.” Veel van de geproduceerde wagens worden dus vaak al als verkocht opgenomen in de verkoopscijfers, maar staan eigenlijk gewoon in de toonzaal te wachten op een nieuwe eigenaar. Bij General Motors bijvoorbeeld kondigde men dan ook prachtige verkoopcijfers aan voor februari in de Verenigde Staten. 7% meer verkoop in vergelijking met vorig jaar. Niet moeilijk als je niet-verkochte auto’s bij dealers meetelt…
Het fenomeen ligt in lijn met de uitspraken van hoofdredacteur van Autogids Tony Verhelle. “De situatie is schrijnend. Constructeurs werken al 30 jaar aan een push-markt in plaats van een pull-markt. Dankzij waterdichte contracten houden ze de touwtjes in handen. Dealers moeten met een flink aantal voorwaarden instemmen vooraleer ze een bepaald merk mogen vertegenwoordigen.”
Wat doen autoconstructeurs met die overproductie aan wagens vraag je je misschien af. Een groot deel komt dus terecht bij de dealers die contractueel verplicht zijn aan een minimumafname. De rest gaat naar gigantische stockage ruimtes. Reeds in 2009 deelde the Guardian een reeks indrukwekkend foto’s van deze megaparkings en anno 2013 is de situatie er niet op verbeterd. Vraag blijft natuurlijk wat er op termijn met al die ‘verouderde’ modellen op termijn gaat gebeuren…