Europese landen investeren twee derde meer in asfalt dan in spoorwegen

Ondanks de belofte om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen hebben Europese landen sinds 1995 maar liefst 66 procent meer geïnvesteerd in het wegennet dan in spoorverbindingen. Dat blijkt uit een rapport in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace.

Europese landen investeren twee derde meer in asfalt dan in spoorwegen
Photo by Winston Tjia / Unsplash

Het rapport, naar aanleiding van de Europese week van de Mobiliteit (van 16 tot 22 september), onderzoekt de totale investeringen van de EU, Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 1995 bedroeg de totale investering in weginfrastructuur 1500 miljard euro, terwijl er slechts 930 miljard euro naar spoorwegen ging.

Spoornet afgebouwd

“Ondanks de Europese week van de Mobiliteit is de realiteit ver verwijderd van de verkondigde inspanningen voor koolstofvrij transport”, zegt Joeri Thijs, woordvoerder voor Greenpeace België.“In de afgelopen drie decennia heeft Europa het spoorwegnet systematisch afgebouwd en tegelijkertijd massaal geïnvesteerd in autowegen, wat duidt op een voorkeur voor transportmiddelen met de hoogste broeikasgasuitstoot: vracht- en personenauto's. Dat heeft vooral plattelandsbewoners benadeeld, omdat zij steeds minder toegang hebben tot goed openbaar vervoer.”

Enkele andere belangrijke cijfers uit het rapport zijn:

  • Het Europese wegennetwerk groeide aan met 60 procent (30.000 extra kilometer), terwijl het spoorwegnet met 6,5 procent kromp (15.650 km), met name in landen als Frankrijk en Duitsland.
  • Een treinreis in Europa stoot gemiddeld 77 procent minder broeikasgassen uit dan dezelfde afstand per auto.
  • De Europese transportsector was in 2019 verantwoordelijk voor 15 procent meer broeikasgasemissies dan in 1995.

Greenpeace dringt er bij Europese politici op aan om investeringen te verschuiven van autowegen naar spoorwegen. Extra middelen moeten ook betaalbare ‘klimaattickets’ mogelijk maken, zowel voor binnenlands openbaar vervoer als voor Europese trajecten, om zo het wegennet verder te ontlasten.

Bron: IPS