Elke auto delen

€4000 of meer, dat is de kost die een Vlaams gezin al snel jaarlijks ophoest voor een wagen.

Elke auto delen
Photo by SHARE NOW / Unsplash

€4000 of meer, dat is de kost die een Vlaams gezin al snel jaarlijks ophoest voor een wagen. Een kost die vaak niet echt te rijmen valt met de investering en de kost per afgelegde kilometer. En toch lezen we_ “De Belg wil met de auto naar de winkel.” 43% van lokale supermarktbezoekers gebruikt namelijk de auto, maar liefst 83% springt de wagen in om buitenstedelijk te gaan winkelen. De conclusie van CBRE?

“Hieruit blijkt dat de wagen een belangrijk onderdeel blijft van het winkelen. Bereikbaarheid en voldoende parkeerplaatsen blijven daarom onontbeerlijk om consumenten aan te trekken. Voldoende parkeerplaatsen, indien mogelijk gratis, lijken cruciaal.”

Het kan misschien anders? Autodelen is trending  in Vlaanderen. Via populaire formules als Cambio vond het idee zijn intrede, maar ook voor particulier autodelen begint meer en meer interesse te leven. Dit najaar, op 22 september, organiseert Autopia bijvoorbeeld zijn derde Autodeelsalon, een initiatief dat een alternatieve beurs wil aanbieden voor het klassieke autosalon.

Tijdens de beurs geen blinkende nieuwe automodellen, maar wel burgers die hun autodeelproject toelichten. Daarnaast zetten zij ook de kans andere sharinginitiatieven zoals co-housing, lets, couchsurfing,  … in de kijker. Na Antwerpen is dit jaar Gent terug gaststad.

Dat autodelen stilaan matuur wordt, zie je ook aan de intrede van online sharing platforms. Tapazz wil zo’n platform zijn. Het team is gebaseerd in Antwerpen, maar willen aan iedereen in Vlaanderen de mogelijkheid geven om zijn auto door derden te laten gebruiken.

In Brussel kent men dan weer Zen Car, een systeem dat nauwer verwant is met Cambio, focust zich dan weer op kleinere elektrische wagens. Ook lokale initiatieven beginnen stilaan groter en professioneler te worden. Dégage is inmiddels een groep van 400 autodelers in Gent die 19 auto’s samen beheren.

In Antwerpen lanceerde de wijk Zurenborg dan weer een ander verhaal. Zij delen via de website Bolides eerder klassewagens. Zij gaan dus niet voor kleine Smarts of elektrische wagentjes, maar kiezen resoluut voor de Audi A1.

Autodelen lijkt dus een eenvoudig principe, maar er zijn tientallen manieren om er mee aan de slag te gaan. De ene al wat ecologischer dan de andere, maar elke vorm van autodelen is sowieso beter dan één auto per gezin. De impact van een gedeelde auto is hoog. Het opent ruimte in de stad voor vergroening, individueel autogebruik daalt en de kostprijs zakt beduidend.