Italianen op de trappers door de crisis

La Repubblica berichtte dat in 2011 meer fietsen dan auto’s over de toonbank gingen in Italië.

Italianen op de trappers door de crisis
© brennmick

Een onopvallend berichtje in de Italiaanse krant La Repubblica krijgt nu meer en meer internationale aandacht (Treehugger, BBC & Cleantechnica). De krant berichtte dat in 2011 meer fietsen dan auto’s over de toonbank gingen in Italië. Opmerkelijk, dat zeker. Maar enige duiding is toch zeker nodig.

Eerst en vooral gaat de autoindustrie door een zware crisis vandaag. De oorzaken zijn niet ver te zoeken. De economische crisis in combinatie met de hoge brandstofprijzen (2€/liter) zorgen voor een verkoopsdaling van maar liefst 25%. Concreet betekent dit dat 1,74 miljoen wagens werden verkocht in 2011, vergelijkbare cijfers met 1964! Daarnaast wint de fiets aan populariteit. Met 1,75 miljoen verkochte fietsen lijkt de tweewieler aan een opmars bezig op het schiereiland. Toch is er nood aan een kanttekening bij deze cijfers. Italië is en blijft in eerste plek een auto en scooter land. Zo is het met 6 auto’s per 10 inwoners koploper in Europa.

Ter vergelijking bezit slechts 1 op 10 Italianen een fiets. Peanuts vergeleken met Scandinavische landen waar 80% van de bevolking een fiets heeft.

Ter vergelijking bezit slechts 1 op 10 Italianen een fiets. Peanuts vergeleken met Scandinavische landen waar 80% van de bevolking een fiets heeft. Ook de fietsinfrastructuur hinkelt serieus achter. Met slechts 5000 km aan fietspaden in heel Italië, moeten de 60 miljoen inwoners het met minder stellen de 3,4 miljoen inwoners Kopenhagen, Stockholm en Helsinki samen. Op korte termijn is er weinig beterschap. Een gebrek aan een gecoördineerde nationale aanpak zorgt er ook voor dan Italië naast de grote Europese subsidies grijpt.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Meer en meer fietsen verschijnen in het straatbeeld. Niet enkel nieuwe Olmo’s, Colnago’s and De Rosa’s duiken op, ook oude fietsen worden van onder het stof gehaald. Zelfs in een land verknocht aan zijn gemotoriseerde voertuigen is er ruimte voor verandering en ontdekken meer en meer Italianen de onderstaande leuze.