Bewustwording rond duurzaam communiceren

Dit seminarie diende in de eerste plaats om een zekere bewustwording van duurzame communicatie te waarborgen voor zowel bedrijven, overheid en zelfs de non-profit sector.

Bewustwording rond duurzaam communiceren
Photo by Zoltan Tasi / Unsplash

Op 10 Oktober 2013 vond de tweede editie van “Duurzaam Communiceren” plaats in Antwerpen. Frank Van Damme van Commotie en Inge De Clerck van IDC stonden in voor de organisatie van dit seminarie. Zowel mensen “van bij ons” als grote internationale namen waren te gast in het FelixPakhuis. Nic Balthazar, de Vlaamse milieu-veteraan, speelde gastheer en breidde alle sprekers vlotjes aan elkaar. Het seminarie was een succes. Hier een overzicht van enkele hoogtepunten.

Bewustwording

Dit seminarie diende in de eerste plaats om een zekere bewustwording van duurzame communicatie te waarborgen voor zowel bedrijven, overheid en zelfs de non-profit sector. Het doel van deze dag was dan ook het duidelijk maken dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hand in hand gaan wanneer het gaat om de toekomst van een bedrijf.

Mr Clean

De expert op dat gebied was zonder twijfel Mark Stoiber. Hij vertelde vol aanstekelijk enthousiasme over het ontstaan van zijn carrière als “Futureproofer”. Dit houdt in dat Stoiber allerlei bedrijven uitlegt hoe zij op een groene (want dit is de toekomst!) manier verder kunnen ontwikkelen. Zijn begeleiding in groene innovatie heeft al verschillende op-sterven-na-dode bedrijven (zoals de Amerikaanse variant van Mr. Proper) er weer bovenop geholpen. Kortom Stoiber is een soort groene superman voor NGO’s die duurzaamheid en innovatie combineert en er succesverhalen van maakt alsof het niets is.

Ms Method

Mr Clean was niet het enige schoonmaak-succesverhaal van de dag. Lucie Van Den Bosch vertegenwoordigde vol trots Method. De kersverse Europese vestiging van het Amerikaanse homecare bedrijf, onder de vleugel van Ecover. Van Den Bosch waarschuwde voor de gevaren van greenwashing en greenlabelling en legde uit waarom Method nu net anders is. “It doesn’t work to force people to be green, you need to be fun to convince people to be sustainable”, aldus Lucie. En daar is Method in geslaagd door een heuse online community uit te bouwen waarin duurzaamheid centraal staat.

“Using the evil forces for the good”

John Grant, schrijver van groene bijbels voor ondernemers, was de highlight van de dag. Ook hij had het over communities en “The power of human networking”. Volgens Grant bieden coöperatieve netwerken de mogelijkheid om op een “village way” te werken op grote schaal. Met andere woorden, een economie geïnspireerd op ruilhandel, nog voor de uitvinding van de munt. Grant is een voorstaander van een meer cyclisch economisch model en pleit voor het “cradle to cradle” principe. Dit houdt in dat men methodes ontwikkelt die natuurlijke processen imiteren waardoor zowel het milieu als de mens zelf voordelen ervaren. Zo werkt de eerder vermelde Method ook volgens het C2C principe en zorgen ze ervoor dat het milieu minimaal belast wordt door bijvoorbeeld enkel gerecycleerd plastiek te gebruiken voor hun flesjes. De inhoud daarvan is dan ook weer zo ontwikkeld dat het geen gevaarlijke stoffen bevat en onschadelijk is voor de mens. Opkomst van zulke bedrijven maakt dat Grant de hoop nog niet verloren heeft. Zijn credo is dan “Using the evil forces for the good” en hopelijk kan hij zo de businesswereld ervan overtuigen dat er een brug is tussen ondernemen en duurzaamheid.

Zie duurzaamcommuniceren.be voor meer informatie.
Hier een korte video over John Grant: