De kunst van de fietsbrug
Fietsbruggen zijn dus een kunst op zich. Ze lijken de ideale oplossing om verkeer te scheiden, maar in de praktijk is de uitvoering zelden een sinecure.
Hellingen en fietsers zijn niet de meest geliefde combinatie. We zien professionele wielrenners graag klimmen in de Tour de France, maar zelf verkiezen fietsers toch een vlakke rit. Fietsbruggen zijn dus een kunst op zich. Ze lijken de ideale oplossing om verkeer te scheiden, maar in de praktijk is de uitvoering zelden een sinecure. Toch zijn er knappe voorbeelden in het buitenland … maar ook mindere in het binnenland.
Kopenhagen opent fietsslang
Zo lanceerde Kopenhagen — waar anders — een heuse fietsslang of Cykelslangen. Het verhoogde fietspad is een werk van jaren, maar ging recent officieel open. De lange brug verbindt twee delen van de stad met een 220 meter lange verbindingsweg en is exclusief voor fietsers en voetgangers (geen bromfietsen of wagens).
Je kan ook meefietsen over de slang met volgend filmpje.
Eindhoven heeft zijn zwevende rotonde
Ook bij onze Noorderburen vind je mooie voorbeelden van fietsbruggen. Daarbij is het zwevende rondepunt, de Hovenring, in Eindhoven ongetwijfeld één van de meest inspirerende uitvoeringen. Door het hele rondepunt van een extra ring te voorzien, kunnen fietsers volledig gescheiden van gemotoriseerd verkeer rond het kruispunt fietsen.
En in België?
Tegelijkertijd met de opening van de brug in Kopenhagen, kwam er het nieuws van de laatste nieuwe ‘fietsbrug’ in Brussel. Een mooi ogend ontwerp van Ney en Partners, maar een beschamend voorbeeld van fietsinfrastructuur.
Kostprijs: 2,6 miljoen euro. Resultaat: Een bijzonder steile helling, glad bij regenweer en voorzien van venijnig kleine trapjes. Brussel Nieuws maakte er een reportage van en vroeg de mening van de stedelijke fietsmanager en Fietsersbond.
Ondertussen in Antwerpen
Ook Antwerpen komt er protest tegen een geplande fietsersbrug in het Noorden van de stad. Om de nieuwe hotspots van de stad — Het Eilandje en Park Spoor Noord — te verbinden met een designerbrug van Ney en Partners investeert de stad alvast 2 miljoen euro. Op zich een lovenswaardig project want de huidige oversteek over de Leien is zeker niet fietsvriendelijk.
Het addertje onder het gras bij dit project? Eén kant is een oplopende helling, de andere een lift in combinatie met een trap. Toch wordt dit project als één van de vier succesvolle voorbeelden bestempeld door de Vlaamse bouwmeester.
De Parkbrug is meer dan een opvallende poort. Ze is een strategisch onderdeel van de Antwerpse stadsplanning. Fietsers en voetgangers kunnen de brug op twee manieren bereiken. Via een trap met een steekgeul voor fietsen of via een lift.
Mooie bruggen, dat lukt al. Nu nog gebruiksvriendelijke bruggen. Er is dus nog wat werk in Brussel en Vlaanderen. Daarom is een open blik naar voorbeeldlanden en -steden ter inspiratie zo belangrijk. Of om de woorden voor Antwerpen uit de Copenhagenize index 2013 erbij te halen_
Keep looking across the border to the Netherlands and importing good ideas. Lord knows you won’t get any great ideas from Brussels to the south.