Antwerpen scoort op de Copenhagenize Index
Vandaag maakte Copenhagenize zijn wereldberoemde Index bekend.
Vandaag maakte Copenhagenize zijn wereldberoemde Copenhagenize Index bekend. Deze twee-jaarlijkse rangschikking brengt de fietsvriendelijkheid van een hele reeks steden in kaart. De laatste index was dus van 2011 toen Amsterdam met de titel ging lopen.
Dit jaar werden er 150 steden in plaats van 80 onderzocht, met als gevolg dat de top 20 een heleboel nieuwkomers mocht verwelkomen. Steden als Tokyo (van 4 naar 10) en Barcelona (van 3 naar 13) zagen dan ook nieuwkomers langs links en rechts voorbijfietsen.
Eén van de nieuwkomers in de top 20 was Antwerpen, dat vanuit het niets naar een gedeelde 6e plek (met Nantes) demarreerde. Copenhagenize wijst in zijn beoordeling uiteraard naar de positieve invloed van de Nederlandse steden (Amsterdam 1, Utrecht 3, Eindhoven 6) want andere Belgische steden zijn nergens te bespeuren in de top 20. Nu Antwerpen scoort 72/100. Een rapport cum laude dus, maar de grote onderscheiding is nog wel even weg.
Een eerste concrete statistiek waar naar verwezen wordt is dat 16% van alle verplaatsingen in Antwerpen gebeuren met de fiets. De fiets dus als belangrijk transportmiddel in de stad, een cruciale indicator voor Copenhagenize. Een tweede positieve punt is het politieke engagement dat sinds 2006 bestaat voor betere fietsinfrastructuur. Zo wordt o.a. verwezen naar de 100km nieuwe fietspaden die werden gerealiseerd in aanloop naar de verkiezingen van 2012.
Niet enkel de hoeveelheid wordt geloofd, ook met de expliciete keuze voor afgescheiden fietspaden scoort Antwerpen extra punten. Dit wordt zelfs aangehaald als internationale best practice. Verder krijgt de grote fietsparking onder het Astridplein aandacht en uiteraard wordt er ook melding gemaakt van de Vélo’s, die slim werden geïntroduceerd met een groot aantal deelstations. Als middelgrote stad vormt Antwerpen dan ook een inspiratie voor andere steden wereldwijd.
Toch geeft Copenhagenize ook een reeks waarschuwingen mee. zo wordt er nadrukkelijk gewezen op de gewijzigde politieke situatie. De gerealiseerde aanpassingen mogen niet leiden tot een verlammende voldoening bij het stadsbestuur. Wanneer de fietsaandeel reeds 16% haalt, dan is de immers 25% niet veraf. Ten slotte raadt Copenhagenize aan om naar het Noorden te kijken voor vernieuwende ideeën, want de vernieuwing moet je niet verwachten uit Brussel.