Ambitieus Madrid weert de auto
Vanaf 2015 start de volgende fase van een meerstappenplan om van de Spaanse hoofdstad een echte voetgangers- en fietsstad te maken tegen 2020.
Kopenhagen en Portland passeren regelmatig de revue op Zeronaut.be als koplopers in het fietspeloton. Ook Helsinki wil de auto uit haar stadscentrum bannen en begin dit jaar spraken we nog over visionair Malmö waar men voluit voor de fietsmobiliteit kiest. Tijd om een stad toe te voegen aan het lijstje. Dus without further ado, maak kennis met de ambities van Madrid.
Vanaf 2015 start de volgende fase van een meerstappenplan om van de Spaanse hoofdstad een echte voetgangers- en fietsstad te maken tegen 2020. Op dit moment is zo’n 1,5 km² in het toeristische centrum autovrij. De zone waar de auto geweerd wordt, zal meer dan verdubbelen vanaf volgend jaar. Daarmee wordt de autoluwe zone ongeveer de grootte van de Brusselse vijfhoek.
Hoe pakt Madrid dit aan op korte termijn?
Alle automobilisten worden teruggedrongen tot de centrale verkeersassen. Je geraakt de binnenstad enkel nog in als je beschikt over een bewonerskaart of een parkeerplaats hebt bemachtigd in één van de 13 officiële parkings. Hiermee doelt men op een daling van het verkeer in de stad met 33%. Iedereen die toch de stad inrijdt zonder vergunning of parkeerplaats, wordt beboet met €90.
Op korte termijn is de doelstelling het autoverkeer te doen dalen met 30% door voornamelijk parkeerzoekers aan te pakken. Hierdoor verhoogt men ook het aantal beschikbare parkeerplaatsen voor de lokale bewoners.
Wat zijn de plannen op middellange termijn?
Tegen 2020 wil men radicaal het privégebruik van de wagen ontmoedigen door openbaar vervoer, fietsers en voetgangers positief te discrimineren . Dit niet enkel voor het historische centrum maar voor de hele Madrileense binnenstad, goed voor zo’n 50 km². De fase die nu van start gaat, is dus maar een tijdelijke tussenstap.
Deze maatregelen komen zeker niet uit de lucht vallen. Madrid is goed op weg de Europese limieten rond luchtvervuiling te halen door o.a. zwaar vervuilende wagens te bannen uit de stad en ook het vrachtwagenverkeer overdag te verbieden. Daarnaast voerde burgemeester Ana Botella een agressief parkeerbeleid in t.o.v. vervuilende wagens. Dit alles zorgt ervoor dat dat Madrid op 1 januari onder de getolereerde Europese NO²-grens duikt.
De moraal van het verhaal blijft spijtig genoeg hetzelfde. Wereldwijd zetten steden volop in op voetgangers en fietsers. Overal moet de auto wijken voor bussen en trams… en wij Belgen blijven letterlijk stilstaan.