Acht wielen, één fiets: maak kennis met de 8rad

Een verkeersactivist en kunstenaar uit de Berlijnse wijk Neukölln sleurt het concept bakfiets naar een volgende dimensie.

Acht wielen, één fiets: maak kennis met de 8rad
© Nico Jungel

De laatste tijd hebben we het op deze fijne blog wel vaker over bakfietsen. Allicht vinden sommigen het ondertussen welletjes met onze aandacht voor die hippietuigen. Een ware Zeronaut laaft zich echter met plezier aan innovatieve, verrassende en ronduit geniale antwoorden op de sociale, economische én ecologische kwalen van onze consumptiemaatschappij. Daarom steek ik gaarne de loftrompet over de 8rad en de 8rad²solar van Nico Jungel.

To the next level…

De verkeersactivist en kunstenaar uit de Berlijnse wijk Neukölln sleurt het concept bakfiets naar een volgende dimensie.  Met een bakfiets ben je weliswaar prominenter in het straatbeeld dan met een gewone tweewieler, maar het gevecht met een auto in het dagdagelijkse verkeer is toch net iets te hoog gegrepen. Enter de 8rad.

De achtwieler van Jungel bestaat uit een platform uit bamboe, acht fietswielen, twee zitplaatsen vooraan en pedalen. Het chassis is gedeeltelijk geïnspireerd op het open source design van N55 en Till Wolfer. Over zijn geweldige XYZ Cargofietsen hebben we het vorige week en ook in mei reeds gehad. Op de foto hierboven staat niet toevallig een XYZ model te pronken op de 8rad.

… and beyond

Jungel besloot in een volgend project om een elektrische motor te installeren die wordt voortgedreven door zonne-energie. De zonnepanelen plaatste hij op een kabine, wat de 8rad²solar een huifkarachtige allure geeft. Aan 20 km/u is de topsnelheid vrij bescheiden, maar met een gevaarte van 5,4 meter lang, 2,4 meter hoog en 2 meter breed heb je sowieso geen zin in een snelle joyride. Je kan er wel een halve ton vracht mee vervoeren.

Aan het Duitse Alle Macht den Rädern vertrouwde Jungel toe dat hij lange tijd in een auto heeft geleefd. Dat hij bouwt aan een mobiele kamer is dus geen verrassing. Zijn inspiratie haalt hij ook uit protestbewegingen die actief waren rond de herbestemming van de Gängewijk in Hamburg. Daar werd hij geconfronteerd met allerlei maatschappelijke kwesties, zoals de vraag wie de stad nu eigenlijk toebehoort, wie ze vormgeeft en hoe de stad er eigenlijk nog kan uitzien.

Verbeelding staat in dat denken centraal. Jungels project is een rechtstreekse bijdrage aan dat debat, en bovendien eerder een politiek statement dan een initiatief dat en masse moet opgeschaald worden, zoals Jungel zegt in een interview (in het Duits). Op een heel praktisch niveau is het een prachtig instrument om het tekort aan fietsparkings aan te klagen, met name in mijn eigen stad Brussel bijvoorbeeld, of in het Berlijn van Jungel. Vermoedelijk en hopelijk kunnen fietsactivisten hier te lande andere creatieve invullingen vinden om het idee ook in ons land te vertalen.

Zeronaut staat alvast klaar om hen een duw in de rug te geven. Alle macht aan de verbeelding!