Meest beangstigende commercial van 2014

Privacy, nostalgie uit het verleden?

Meest beangstigende commercial van 2014

Hoe creëren we de stad op maat van de mens? Hoe maken we de stad aangenaam om in te wonen? Maar ook hoe maak je de stad van de toekomst een veilige stad?

Op die laatste vraag moeten we niet ver zoeken naar het antwoord. PinkRoccade, een digitale dienstverlener voor steden en gemeenten in Nederland, kwam vorige maand met hun visie van een echte smart city op de proppen. Kijk even mee.

‘Informatie, de adviseur van de toekomst’. Mij lijkt het eerder ‘Privacy, nostalgie uit het verleden’. Een Zero-samenleving is een samenleving die streeft naar zero-negatieve impact. Zero-privacy is uiteraard geen deel van dat verhaal. Dat leek PinkRoccade zich ook te beseffen toen de kritiek op hun toekomstvisie duidelijk geuit werd.

Eén van de luidste kritieken kwamen van de websites QuoteNet.nl en GeenStijl. Die laatste voorzag hun commentaar met bijhorend filmpje dat duidelijk lieten verstaan wat ze van de hele aanpak vonden.

De ultieme verdediging van PinkRoccade luidde als volgt:

Het filmpje op YouTube is inderdaad in onze opdracht geproduceerd als onderdeel van een seminar voor ICT professionals. Als je het filmpje buiten deze context beoordeeld is het makkelijk om dit te ridiculiseren zoals Geenstijl het doet.