Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Utrecht zien, en toepassen?

Peter Slabbynck

Utrecht

Het lijkt wat op een Vlaamse versie van het monster van Loch Ness. Iets was af en toe opduikt en weer verdwijnt maar nooit echt tastbaar wordt. We hebben het over het idee om ook bij ons lage-emissiezones in steden in te voeren. Recent was het de beurt aan de stad Antwerpen. Daar wil men het systeem vanaf 4 januari 2016 toepassen. Misschien eens spieken bij Utrecht, niet zo ver van hier. 

Vorig jaar kwam onder meer het Aalsterse stadsbestuur ermee op de proppen, al werd er meteen aan toegevoegd dat de maatregelen niet van toepassing zou zijn op carnavalswagens. Geen grap. In het geval van Antwerpen zou dat concreet betekenen dat in de toekomst benzinewagens van voor het bouwjaar 1992 en diesels van voor het bouwjaar 2006 gebannen worden. Deze maatregelen zouden overigens zowel gelden voor bewoners als bezoekers. Maar tot op heden is er dus in Vlaanderen en bij uitbreiding België geen enkele stad of gemeente waar dit soort maatregelen reeds van kracht is. Er bestaat dan ook geen wettelijk kader voor, al belooft de nieuwe Vlaamse minister van Milieu Joke Schauvlieghe in haar beleidsnota er werk van te maken. Zo krijgt het wetsvoorstel van Groen!-kamerleden Tinne Van der Staeten en Stefaan van Hecke uit 2006 mogelijk toch nog een vervolg.

Langs de grachten

In afwachting kijken we naar het buitenland en wel naar onze beste buur: Nederland. Een land dat ons op het vlak van de mobiliteit vaak voorbij lijkt te steken, om nog maar te zwijgen van het verderop gelegen Denemarken. Maar goed, Nederland dus en dan denken we uiteraard meteen aan Amsterdam. Een stad waar zoveel fietsers rondrijden dat we ons soms afvragen of er überhaupt in de binnenstad nog plaats is voor auto’s. Die is er wel degelijk en zelfs nog voor oude, vervuilende voertuigen. Het plan om deze te verbieden was blijkbaar een gracht te ver en sneuvelde al in 2008 waardoor nu alleen vervuilende vrachtwagens worden geweerd uit Amsterdam. Maar die geraakten sowieso al met moeite over de nauwe, steile brugjes.

verkeersborden-lageemissiezones

Scanauto

Wat niet lukte in Amsterdam, lijkt echter wel te zullen lukken in Utrecht. Net als in de hoofdstad zijn de lokale ondernemers er alvast niet gelukkig mee. Slecht voor de handel, vinden ze. Het typische argument van de middenstand. Ze verwijzen meteen ook naar “de vieze stadsbussen” die volgens hen het echte probleem zijn. Hoe dan ook zet het Utrechtse stadsbestuur door, in tegenstelling tot Amsterdam. Vanaf volgend jaar mogen in Utrecht dieselwagens ouder dan 8 jaar en in een later stadium ook benzinewagens van 12 jaar en ouder geen rondjes meer rijden. Zo stond het althans in het oorspronkelijke plan dat intussen werd afgezwakt na enige politieke beroering ter plaatse. De naleving van de maatregelen zal gebeuren door middel van een scanauto die de kentekens controleert. Wie zonder toestemming in het centrum rijdt, krijgt een boete. Klinkt eenvoudig maar toch zijn ze er nog niet helemaal uit in Utrecht. Het is immers niet duidelijk of er ook een speciale regeling komt voor mensen die binnen de mileuzone werken of voor winkeliers, aldus de plaatselijke wethouder verantwoordelijk voor verkeer. Bewoners van de binnenstad met een oude auto hoeven niet meteen de zuurverdiende spaarcenten aan te spreken voor een nieuwe auto want er komt hoe dan ook een overgangsregeling.

Citytrip

Voor Antwerpen in 2016 het systeem daadwerkelijk toepast, kan het stadsbestuur in de loop van volgend jaar dus best een citytrip ondernemen naar Utrecht. Het is tenslotte maar 127 km ver. Het Aalsterse stadsbestuur mag ook mee. In Utrecht viert men immers elk jaar uitgebreid carnaval. Benieuwd of de feestelijke wagen van De Kolderkoppen daar op 14 februari de binnenstad in mag.

Utrecht-adembenemend

Coverfoto: via ademloos.be "Utrecht Adembenemend" (pdf)