Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Neil Gerschenfeld: "3D-printing? Don't believe the hype"

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Neil Gerschenfeld: "3D-printing? Don't believe the hype"

Floris Van Cauwelaert

In de context van de Additive Design Challenge is Jan Leyssens van Plan C er zo maar even in geslaagd MIT-professor Neil Gerschenfeld te strikken voor een vraaggesprek met de deelnemers van die wedstrijd. Voor wie Gerschenfeld niet kent: hij is de bedenker van het Fablab-concept en auteur van het quintessentiële artikel "How to make almost anything". Dat alleen al maakt van hem zowat de Bono van de makersbeweging en hij wilde in Antwerpen, waar hij een ere-doctoraat kwam ophalen,  tussendoor wel iets kwijt over de huidige 3D-printing-manie: "Don't believe the hype!"

Je kan het Neil Gerschenfeld, één van de invloedrijkste technologen van onze tijd, amper kwalijk nemen dat hij de eenzijdige aandacht voor 3D-printing binnen de hele waaier aan digitale fabricage-technieken kotsbeu is. Niet alleen dat maar er gaat bovendien geen dag voorbij of er is iemand die hem vraagt naar de wonderen van 3D-printing. Je kan het vergelijken met bij Beethoven dag na dag na dag na dag polsen wat hij van de noot 'mi' vindt. Daarom deed Gerschenfeld in Antwerpen ook hartstikke zijn best om de hype rond 3D-printen onderuit te halen als een marketing hype. Terecht.

Welke Hype?

Vraag me niet waarom maar in Brussel zag ik 3D-printers in de etalage van een modewinkel, als prop. Dat ruikt naar hype. Oh ja en Coca-Cola is er ook op gesprongen met een totaal ongeloofwaardig verhaal over hoe we allemaal samen plastic flessen kunnen recycleren via de 3D-printer. Te veel mensen laten zich nog verleiden om een huis-3d-printer aan te schaffen, om razendsnel vast te stellen dat het allemaal zo makkelijk niet is en het ding op de kant te zetten. Recent verscheen hier ook een nuttige opinie over hoe basisscholen best niet hals-over-kop 3D-printers beginnen aan te kopen.

Star Trek Replicator

3D-printing is nu eenmaal de opvallendste van een hele reeks nieuwere technieken van digitale fabricage en de aandacht heeft minstens één groot voordeel: het opent de deur naar het ontdekken van al die methodes die u en mij vandaag toelaten om - tenminste als we er met heel veel toewijding en passie aan werken  - hoogwaardige producten lokaal te maken. Wat 3D-printing ook mee heeft: met een beetje verbeelding kan je er een primitieve vorm van de Star Trek Replicator in zien. Uit het niets worden complexe vormen gemaakt. Opvallend is wel daarom ook dat professor Neil Gerschenfeld zelf gebruik maakt van de Replicator-metafoor om het belang van nieuwe technieken, nieuwe vormen van design en nieuwe machines en materialen  op de lange termijn te duiden. Dat dit complex verhaal de hype van 3D-printing ver overstijgt, hoor je best van Gerschenfeld zelf: