Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

iFixit: "Als het kapot is, maak het dan"

Katrien Degreef

ifixit-plan-c-zeronaut-01

"Het is een beetje als een IKEA-kast in mekaar steken" zegt Sam van Plan C. Voor hem liggen minuscule schroefjes en een iPhone die uit mekaar gehaald is. "Het ziet er misschien eng uit, maar eerlijk gezegd hoef je gewoon de handleiding op de iFixit-site te volgen. Simpel."

Plan C organiseert op 6 november een community day. Eén van de sprekers is Matthias Huisken, managing director van iFixit Europe, een slim en duurzaam concept: aan de ene kant heb je de non-profit kant van het bedrijf: de community die een schat aan repair manuals online zet. Ze hebben ook een standaard ontwikkeld voor iedereen die een handleiding online wil zetten. Gebruikers kunnen commentaar geven en zo de handleiding nog efficiënter maken. Aan de andere kant is er iFixit ook een economisch rendabel bedrijf. Inkomsten halen ze uit de verkoop van onderdelen en van werktuigen om -onder meer- smartphones te repareren.

ifixit-plan-c-zeronaut-02Om het iFxit-verhaal uit te testen organiseerde Plan C op 25/10 een bijeenkomst in Bar Leon in Antwerpen. Iedereen bracht iets mee dat stuk was en probeerde dat dan te herstellen aan de hand van de iFixit-handleidingen.

"Steeds meer mensen beginnen in te zien dat het al te gek is een toestel zomaar weg te gooien omdat het niet meer werkt. Je kan het ook herstellen en vaak kost dat niet eens zoveel moeite". Thomas Opsomer van iFixit is een hardcore repairman, hij houdt ervan om dingen op straat mee te nemen om te kijken of hij ze weer aan de praat krijgt. Hij heeft gereedschap meegebracht en staat de herstellers met raad en daad bij. Een paar mensen gaan vlot aan de slag: ze zoeken op de iFixit-site naar de handleiding die ze nodig hebben en beginnen eraan. De handleidingen blijken helder en makkelijk te volgen. Maar sommigen moeten over hun koudwatervrees heen. "Ik zou hier niet alleen aan durven beginnen" zegt Jiska van Plan C, terwijl ze voorzichtig probeert de batterij uit haar iPhone te wrikken. "Ik ben wat bang dat ik hem stuk maak. Maar wellicht komt dat ook omdat het de eerste keer is." "Het lijkt wat eng, de eerste keer dat je zo'n elektronisch toestel openmaakt." zegt Peter, "maar eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Ik had dit naar mijn gevoel makkelijk alleen gekund."

-> Plan C Community Day 6 november 2014

Foto's: Katrien Degreef