Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Fietsers verrijken de stad: de cijfers

Niel Staes

"Fietsers verrijken de stad, letterlijk" berichtte kort over een recent Amerikaans rapport over de impact van fietsers op de locale economie. Nu nemen we een kijkje achter de conclusies en duiken in het cijfermateriaal achter twee steden. Het drukke New York City en het down-to-earth Portland (OR) onderzochten het koopgedrag van automobilisten, voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer. De twee totaal verschillende steden kwamen echter tot eenzelfde conclusie: “Fietsers spenderen meer dan eender welke ander groep.”

In Portland stelde Kelly Clifton de resultaten voor van haar onderzoek voor. Haar conclusies bundelen meer dan 1800 bevragingen en brengen het consumentengedrag op vier diverse locaties in kaart: supermarkten, buurtwinkels, café’s en restaurants. Een aantal belangrijke bevindingen kwamen naar boven.

  1. Niet onverwacht was de auto veruit het meest populaire transportmiddel voor alle locaties.
  2. De doorsnee verplaatsing was zo’n 5 km. Enkel Fietsers en voetgangers bleven onder dit gemiddelde.
  3. Los van het transportmiddel spendeerden klanten ongeveer even veel per trip. Enkel bij per bezoek aan de supermarkt gaven automobilisten beduidend meer uit.
  4. In alle locaties maakten fietsers, voetgangers en ‘trein, tram, bussers’ meer trips per maand dan shoppers met de wagen.

Niet onbelangrijk is dat er geen verschil was inkomen tussen de verschillende ondervraagde groepen. En wat zijn de eindconclusies van het onderzoek? Wanneer alle data in een grafiek gecombineerd wordt, blijkt dat automobilisten zelden verantwoordelijk zijn voor de grootste uitgaves.

Het onderzoek gaat verder en berekende in detail de impact van fietsstallingen, de veiligheid en drukte van de straat op het aandeel fietsklanten. Meer informatie over het onderzoek vind je op Clifton’s website.

In New York onderzocht men dan weer de directe impact van een fietsvriendelijke buurt op de lokale economie. Transportation Alternatives bekeek de hippe wijk van East Village. In tegenstelling tot Portland domineren voetgangers, fietsers en metrogebruikers deze buurt. En toch bleken de resultaten gelijkaardig. Fietsers spendeerden maandelijks 13% meer in de lokale economie. Deze en andere resultaten van dit onderzoek vind je terug via de Transportation Alternatives website.