Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Eureka! Fietsinfrastructuur moedigt fietsen aan

Kwinten Lambrecht

Een recente studie in Engeland toont aan dat hoe beter de fietsinfrastructuur is, des te meer er ook gefietst zal worden. Logisch, toch? De Britse Cycle Cities kunnen dan ook dienen als model voor heel wat Europese grootsteden want er zijn nog meer gunstige effecten. 

In Engeland kregen tussen 2005 (en 2008) en 2011 enkele steden (intervention towns) financiële ondersteuning op vlak van fietsinfrastructuur, duurzame mobiliteitscampagnes, signalisatie, enzoverder. Onderzoekers vergeleken het aantal pendelaars die naar het werk fietsten in de zogenaamde 'Cycle Cities' met het aantal in de steden die geen extra steun kregen. Algemeen steeg het aantal fietsers met één percent op tien jaar. Zoals te zien is in de onderstaande grafiek (rechtstreeks uit het onderzoek) ging het gebruik van de auto drastisch naar beneden en werd ook wandelen populairder.

Effectiveness and equity impacts of town-wide cycling initiatives in England

Ergens is dit onderzoek een opluchting, omdat het nu eindelijk 'wetenschappelijk' en niet enkel theoretisch bewezen is dat investeringen ervoor zorgen dat mensen worden gefaciliteerd in hun fietsgedrag. Anderzijds wisten we dit al, niet? We bouwden wegen, en we rijden erop. We legden sporen, en de treinen rijden erop, we legden tarmac en vliegtuigen landen erop.

Stadmobiliteit

Het is nu wachten op de gepaste investeringen in een aantal Europese grootsteden. Vooral gescheiden fietspaden zijn een must, en ook het terugdringen van de wagen in de stad moet worden doorgedrukt door middel van bijvoorbeeld rekeningrijden, een congestietaks en uitbreiding van openbaar vervoer - 60% van de ongevallen gebeurt op een druk kruispunt.

Stadsmobiliteit moet in evenwichtig zijn, en daar probeert het Europese programma 'Do The Right Mix' bijvoorbeeld wat aan te doen.

De infrastructuur 'best practices' vinden we vooral in Nederland, via Bicycle Dutch bijvoorbeeld.