Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Efficiënte verwarming in een elektrische auto

Didier

Picture by zane.hollingsworth (Flickr, CC) Je hebt er misschien nog niet bij stil gestaan maar een klassieke wagen met verbrandingsmotor heeft een enorm voordeel. Gratis verwarming!

Een verbrandingsmotor is waanzinnig inefficiënt: minder dan de helft van de energie die in je diesel of benzine zit wordt omgezet in kinetische energie, de rest gaat verloren als warmte. Die warmte kan je in de winter gebruiken om de cabine tot een meer aangename temperatuur te brengen.

De elektromotor die je in een elektrische auto (EV) terug vindt, heeft een veel hogere efficiëntie (tot +- 90%) waardoor er onvoldoende verloren warmte beschikbaar is om de passagiers te verwarmen. Je kan een klassieke elektrische verwarming in de batterij van je EV pluggen maar de batterijen van de huidige EV's zijn daar eigenlijk niet zwaar genoeg voor. Het rijbereik van de elektrische auto wordt daardoor drastisch verminderd. Moeten we dan zitten ijsberen in onze elektrokar? Waarschijnlijk niet, want grote merken én universiteiten werken aan mogelijke oplossingen.

Infrarood verwarming

BMW werkt momenteel aan infrarood verwarming voor EV's die de klassieke verwarmingsventilatoren overbodig zullen maken. Volgens BMW kan het rijbereik van een elektrische auto tot 30% verhoogd worden met infrarood verwarming ten opzichte van een EV met klassieke verwarmingsventilatoren. Het systeem heeft ook het voordeel dat de warmte quasi onmiddellijk beschikbaar is, dat het geruisloos is en dat het interieur moderner kan gedesigned worden.

Thermische batterij

Ook de Amerikaanse onderzoeksinstelling MIT broedt op een mogelijke oplossing. MIT werkt aan een zogenaamde thermische batterij die door middel van een reservoir, een lagedrukvat en een water-adsorberend materiaal als airco of als verwarming kan fungeren. Het hele systeem lijkt nogal hocus-pocus en omslachtig (geïnteresseerden kunnen de details hier lezen) maar het geeft alvast aan dat we niet moeten wanhopen voor de verwarming in onze toekomstige (elektrische) bolides.