Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Elektrische auto's al rijdend opladen

Niel Staes

20millionMeer dan 200.000 elektrische wagens (EVs) rijden er nu wereldwijd rond. Dat is nog een heel eind van de doelstelling die wereldleiders voor 2020 hebben verwoord. Tegen dan willen men 20.000.000 EV's op de baan. Een belangrijke rol voor het bereiken van dit quota is weggelegd voor steden. Zo stelden 16 wereldsteden in 2012 hun plannen voor om EVs te introduceren in hun stad.

Toch gaat het niet al te goed met deze markt, ook in België niet. Dit beseffen de producenten maar al te goed. Je ziet dan ook stilaan een beweging ontstaan naar meer samenwerking binnen de sector. Op dit moment is de klassieke 'Plug-in EV' veruit de populairste vorm van elektrische vervoer. Toch wordt er binnen de sector, universiteiten en bedrijven geëvalueerd of geen andere aanpak mogelijk is.

De traditionele formule met een oplaadbare batterij heeft immers ook nadelen en is niet altijd even praktisch. Denk bijvoorbeeld aan lange afstandsbussen of vervoer met trucks. De grote ruimte die de batterijen innemen, wordt immer zeer kosteninefficiënt. Twee interessante projecten bekijken of het niet mogelijk is om tijdens het rijden stroom aan te leveren.

Stanford University en Oak Ridge National Laboratory spelen met het futuristisch idee om de wagens via elektromagnetisme op te laden. Dit kan stilstaand, maar ook al rijdend. Hoe dat juist werkt, zie je in onderstaande video. Dat dit idee nog in zijn kinderschoenen staat, beseffen de onderzoekers maar al te goed. "You can very reliably use these computer simulations to predict how a real device would behave. The next step is to test it in the laboratory and eventually try it out in real driving conditions. " aldus onderzoeker Shanhui Fan said.

volvoel490Volvo Cars gooit het dan weer over een heel andere boeg. Vorige maand nog stelden zij een nieuwe hybride bus voor die 75% minder verbruikt. Toch wil men verder gaan en in de toekomst echt een zero impact oplossing aanbieden. Elektrisch is de weg die men verder onderzoekt, maar de steden volhangen met elektrische draden en kabels is geen optie. Daarom bouwde Volvo in de buurt van Gothenburg een traject van 400 meter 'elektrisch' wegdek.  Via een zogenaamde 'connector' kan een voertuig zo electriciteit capteren en de batterijen continu opladen.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=TfUEx4VwyqM]