Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

De recycling cool van will.i.am

Floris Van Cauwelaert

ekocycle-3

Dit catchy zinnetje gebruikt will-i-am om Ekocycle in de markt te zetten. (Net iets sappiger dan het "Afval bestaat niet" van Van Gansewinkel toch?)" Ekocycle wil creatives - wij allemaal dus - ervan overtuigen dat ze materialen moeten hergebruiken, recycleren en upcyclen om nieuwe creaties te maken. In de missie van Ekocycle klinkt dat ze merken en individuen willen inspireren om materialen te hergebruiken. So far, so good.

Intussen is er al een Ekocycle 3D printer gelanceerd, die wordt gevoed met filament of plastic draad gemaakt van gerecycleerde PET-flessen. Of, even terugspoelen, tenminste voor 25% is gemaakt van gereycleerde  PET-flessen. Bekijk zelf het filmpje:

Yep. Ekocycle is een samenwerking tussen will.i.am en Coca-Cola. Hun boodschap is: als je flessen en blikjes gebruikt, kunnen we er daarna mooie, creatieve dingen mee doen door ze door de 3D-printer te jagen. Het bronmateriaal is dus waardevol en kan het bronmateriaal zijn voor jouw creatieve dromen. Enzovoort enzoverder.

The Matrix

Zodra de naam Coca-Cola valt, vliegt alle geloofwaardigheid van - we moeten recycling cool maken - Ekocycle overboord. Beelden van festival-weides bezaaid met cola-flesjes doemen op. Het Coca-Cola monster verkoopt dagelijks 1,8 miljard drankjes verpakt in bekers, flessen en blikjes (in het jaarrapport van 2010 was dat nog 1,7 miljard). Volgens Business Insider gebruikt het bedrijf jaarlijks 300.000 ton aluminium in de VS alleen, da's ruim een kwart van de aluminium productie aldaar. In het Verenigd Koninkrijk produceert het bedrijf jaarlijks 2,58 miljoen blikjes. In de bovenstaande filmpje van will.i.am ontbreken dus 1,8 miljard dagelijkse flesjes en blikjes die, zoals in The Matrix, achter zijn 3D-printertje in een oneindige waaier verschijnen (We zijn dan nog niets beginnen zeuren over  Coca-Cola & obesitas, waterschaarste...)

ekocycle-4

Ekocycle lijkt één grote branding oefening die op geen enkel moment op een eerlijke manier lijkt te willen stilstaan en nadenken over het quasi onmeetbaar afvalprobleem dat wordt gecreëerd aan de cola-bron van Ekocycle. Het is greenwashing op zijn best. Maar 't klinkt allemaal leuk en Ekocycle zegt in haar missie te ijveren voor duurzamer leven. Moeten we daar dan maar tevreden mee zijn? Let me know.