Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Bike Share Boom

Niel Staes

Fietsdelen explodeert. In België kennen we bike sharing vooral van de Vélo in Antwerpen en Villo! in Brussel, maar wereldwijd zijn er inmiddels al 600 steden die deelfietsen in de stad introduceerden.

Zo is New York één van de grote steden die in 2013 bij de club kwam en daar staat de teller nu al op meer dan 5.000.000 ritjes (meer dan 40.000 per dag!). Hangzhou telt maar liefst 66,500 fietsen en 2,700 stations.  Toch is er geen grondig onderzoek gedaan naar al die verschillende programma's.  Tot op vandaag, want The Institute for Transportation and Development Policy bracht pas een uitgebreid rapport uit met een hele reeks bevindingen. Meer dan 140 pagina's aan cijfers en tabellen geven een antwoord op tal van vragen. Wat maakt fietsdelen succesvol? Hoe introduceerden de steden het systeem? Hoe worden ze gefinancierd door de stadsbesturen? Het hele rapport kan je nalezen in The Bike Share Planning Guide, maar we overlopen hier ook een aantal bevindingen.

700.000 fietsen

Het rapport opent met een grafiek die echt de bike sharing trend aantoont. Na amper zeven jaar zijn er nu reeds meer dan 700.000 fietsen in gebruik wereldwijd.

bikeshare

Het rapport illustreert de enorme diversiteit aan implementaties.

Each city has made bike-share its own, adapting it to the local context, including the city’s density, topography, weather, infrastructure, and culture. Although other cities’ examples can serve as useful guides, there is no single model of bike-share.

Het rapport geeft ook een overzicht van die aspecten die alle succesvolle programma's delen:

  • Een zeer hoge concentratie aan stations met een gemiddelde afstand van 300m.
  • Comfortabele fietsen met een aparte look en unieke stukken. Dit ook om diefstal en heling te voorkomen.
  • Een slotsysteem dat volautomatisch is, zodat in- en uitchecken vlot verloopt.
  • Een traceersysteem zodat elke rit en gebruiker kan geïdentificeerd worden.
  • Real-time controle van de bezettingsgraad van ieder station.
  • Real-time en toegankelijke informatie voor gebruikers rond beschikbaarheid van fietsen via o.a. apps.
  • Een prijszetting die korte ritte stimuleert zodat er een hoge circulatie is van fietsen.

Een ander interessant deel van de studie is een kort overzicht van een aantal nieuwe trends.

1. Universele gebruikerskaarten

In Hangzhou en Guangzhou kunnen de kaarten van het bike sharing programma ook gebruikt worden om de bus en metro te nemen. De kaarten zijn snel oplaadbaar en verhogen de gebruiksvriendelijkheid. Het rapport geeft ook aan dat andere steden ook met dit systeem experimenteren.

2. Modulaire, verplaatsbare stations

Eenvoudig te verplaatsen fietsstations die eenvoudig ingezet kunnen worden om seizoenstrends op te volgen. Denk aan kerstmarkten in de winter of populaire parken of festivals in de zomer. Bovendien vragen deze stations geen grote onderhoudswerken en graafwerken om ze te verhuizen.

3. Aangedreven door zonne-energie en draadloos Zonne-energie verhoogt de mobiliteit van de stations omdat er geen elektriciteitsvoorzieningen nodig zijn. Nu reeds zijn er in Boston, Washington, D.C., Londen, Montreal, en Rio de Janeiro zo'n stations. Volledig onafhankelijk van het elektriciteitsnet en draadloos.

4. Andere types van fietsen

Het rapport voorziet ook dat er op termijn ook bakfietsen of kinderfietsen opgenomen worden in het systeem om een nog bredere vraag in te vullen. Ook elektrische fietsen ligt binnen de mogelijkheden.

Bij het rapport hoort een korte documentaire gemaakt door Streetfilms.

[vimeo 80460045 w=640&h=320]