Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

‘Creashock’ vermenigvuldigt ideeën en teamgeist

Floris Van Cauwelaert

Als je op straat de weg vraagt, krijg je met wat geluk juiste, concrete en handige aanwijzingen om op je bestemming te geraken. Je krijgt een idee van hoe de kaart er uit ziet maar niet de kaart zelf. Zo ook leest het boek van Dirk De Boe ‘Creashock’, als iemand die je mondeling de weg naar de plaats ‘creativiteit’ vertelt. Maar in plaats van één enkele wegbeschrijving, krijg je nog 10 alternatieve routes elk voorzien van details en persoonlijke ervaringen. Wat Dirk De Boe in zijn boek niet geeft is de kaart naar creativiteit, je krijgt dus geen omvattende methodologie over creativiteit en innovatie. Voordeel is dat het vlot wegleest - bijna als één lange email – en de waaier aan praktische ideeën en suggesties meer aan een boswandeling tijdens de herfst doet denken dan aan de autostrade naar ‘Creativiteit’. Dirk De Boe is ook medeauteur van het boek Edushock

Wat is nu die Creashock?

Dirk De Boe: “Er zijn voor mij twee componenten aan Creashock: een persoonlijke en een groepsgebonden. Ik heb ondervonden dat je aan de hand van technieken je individuele creativiteit kan verhogen. Als ingenieur was ik het niet gewend creatief denken te ontwikkelen. Tot ik een jaar of zes geleden een lezing volgde van Bernard Lernout over da Vinci. Ik kreeg het er warm van, alsof ik een nieuw licht had gezien. Ik ging er over lezen en ontdekte heel wat manieren om mijn creativiteit te ontwikkelen zoals bij voorbeeld mindmappen. Ik durf nu te beweren dat ik een hele evolutie heb doorgemaakt en mijn creativiteit er enorm op is vooruit gegaan. Wanneer ik vandaag aan een brainstorm deelneem, ben ik een vat vol ideeën. Vroeger was dat heel wat minder.”

“Een andere belangrijke component van Creashock is de gerichte, creatieve samenwerking. Samen oplossingen bedenken isvaak efficiënter dan alleen. Het is belangrijk dat mensen die een materie beheersen,  samenwerken, elk vanuit hun eigen kennis en kunde. Daaruit kan een innovatiecultuur ontstaan waarbij er extra energie ontstaat en waarbij het perfect ok is om fouten te maken zeker als daar samen van geleerd wordt. Je ziet dat ook in conferenties gebeuren. Als de vonk er onder de mensen overslaat, ontstaat er een vibe waardoor alle aanwezigen er iets extra uit halen. Zo’n sfeer kan je ook scheppen binnen een bedrijf of organisatie. Als je ruimte schept voor creativiteit, bouw je gelijk ook aan een sterker team.”

“Creashock is dus niet alleen voor speciale mensen met een gave voor creativiteit. Je kan het leren, bedrijven kunnen het zich eigen maken. Eens dat gebeurt multipliceert het aantal innovatieve ideeën zich enheb je gegarandeerd positieve resultaten.”

In je boek deel je veel van je ervaringen bij Philips TP Vision.

Dirk De Boe: “Over de jaren heen kan je gerust stellen dat we hier de vensters wijd open hebben gezet. We hebben contacten gelegd met mensen buiten het bedrijf en inspiratie opgedaan om onze innovatiecultuur aan te scherpen. In het boek vind je een weergave van diverse initiatieven die we hebben genomen. Het knapste resultaat is voor ons de Econova, het meest duurzame televisietoestel dat ooit op de markt was. We hebben er dan ook de Green ESA-award en een IF Design Award mee gewonnen.”

Leert het voorbeeld van Steve Jobs niet dat je visionair management nodig om doorbraken te realiseren?

Dirk De Boe: “Natuurlijk hangt alles van het leiderschap en risicomanagement van het bedrijf. Als er in onze innovatiefunnel op een bepaald ogenblik veelbelovende ideeën zitten die het niet halen hangt dat vooral af van de beperkingen die we onszelf opleggen, en de capaciteit en tijd binnen de lokale afdeling op dat moment. Maar niet elke innovatie moet gericht zijn op een revolutie in de markt. Waar ik vooral op wil wijzen is dat je binnen een bedrijf een meer open mindset kan cultiveren en er steeds goeie resultaten uit komen. Daarom pleit ik voor een Creashock. Naast de extra ideeën die je er mee genereert , krijg je ook meer werkvreugde in je bedrijf. Dat op zich is al een heel mooi resultaat.”