Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Chipotle valt voedingsindustrie aan met game 'The Scarecrow'

Floris Van Cauwelaert

Chipotle-The-Scarecrow

Chipotle is een 'Mexican Grill' fastfood keten met meer dan 1.500 restauranten in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Chipotle tracht naar eigen zeggen op alle niveau's maatschappelijk verantwoord te ondernemen en dat begint bij verse producten - ook en vooral vlees - die op ethische wijze zijn geproduceerd. Om die boodschap kracht bij te zetten, brengt het bedrijf nu een game 'The Scarecrow' uit die de spelers toelaat om tegen de grote industriële voedingsconcerns te vechten en op te komen voor de bioboer. De trailer voor de game, een animatiefilm, is minstens beklijvend te noemen. Op de tonen van 'Pure Imagination' gezongen door Fiona Apple zie je een triestige vogelverschrikker in een Matrix-achtige, dystopische wereld verschrikt getuige zijn van de praktijken van voedselproductie met behulp van hormonen en antibiotica. Spontaan denk je aan GMO's en kwaadaardige concerns à la Monsantobij het zien van de robot-kraaien. “We created 'The Scarecrow' game and film as an entertaining and engaging way to help people better understand the difference between processed food and the real thing.”, zegt Mark Crumpacker, chief marketing officer in een persbericht op de website van Chipotle. Terecht kan men hier cynisch op reageren en spreken van 'greenwashing' voor een fastfood-voedingspraktijk die mee aan de basis ligt van een verarmende productie en consumptie van voeding. Anderzijds verwacht je dit soort film helemaal niet van een fastfood-keten. Oordeel zelf...

Eerder bracht Chipotle al dit opvallende filmpje uit...