Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Bouw eerste Ecoliner nog onder water

Floris Van Cauwelaert

Weetje. De zestien grootste schepen in de wereld stoten samen even veel emissies uit als alle auto's in de wereld samen. De Zweden nemen het voortouw in duurzame scheepvaart met de Clean Shipping Index.

Jorne Langelaan en Fairtransport Ltd. dromen van de bouw van een hybride containerschip, de Ecoliner. Hybride om dat het deels zeilschip is, deels vaart op klassieke motor. De bouw van de Ecoliner laat op zich wachten. "We hebben een pitchboek maar krijgen voorlopig de financiering nog niet rond", zegt Jorne Langelaan. "De hele rederijsector heeft het moeilijk, verscheidene maatschappijen gaan op de fles. Als de economie relatief stabiel blijft, komt het goed. Stort ze in, dan mogen we het vergeten. Maar we blijven optimistisch."

Intussen voert TU Delft wel al proeven uit met de romp van de Ecoliner. Ook de zeiltechnologie die de Ecoliner zou gaan toepassen, is al met succes toegepast op de Maltese Falcon. "Europa maakt al een redelijk bedrag beschikbaar. Maar het schip kost iets van een 20 miljoen euro - ik roep maar wat, zonder precies cijfer - die hebben we nog niet bij mekaar", aldus Langelaan.

Intussen vaart Fairtransport wel al drie jaar met een kleiner zeil-vracht-schip, de Tres Hombres. "Die vaart het water dun", lacht Langelaan. "De Tres Hombres heeft al drie keer een Atlantische rondvaart gemaakt, enkele en alleen op wind. En we doen dat zonder subsidies." Zo vaart de Tres Hombres de duurzame Grenada Chocolate over de Atlantische Oceaan.