Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Ethias blundert met 'text-and-drive'-verzekering

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Ethias blundert met 'text-and-drive'-verzekering

Niel Staes

Een Ethias-nieuwsbrief zet momenteel best wat kwaad bloed bij fietsers op social media. De Franstalige nieuwsbrief van de verzekeringsmaatschappij maakt immers reclame voor haar familiale verzekering met volgende oproep:

Si, en tapotant sur votre télephone vous faites tomber le cycliste qui passe devant vous ... qui veille alors à ce que votre tirelire reste intacte? > Je veux de la sérénité! <

Vrij vertaald: Te druk bezig met je smartphone en je veroorzaakt een ongeval met een fietser? Geen zorgen! Ethias zorgt ervoor dat je financieel niet hoeft te lijden.

De vaagheid van de boodschap wekt de indruk dat je je geen zorgen maken over het gebruik van de smartphone achter het stuur. Een wrange boodschap, zeker als je weet dat het BIVV de laatste jaren enorm hard inzet op campagnes om 'texting and driving' tegen te gaan.

Nog pijnlijker wordt de communicatieblunder in het licht van een virale YouTube-campagne van Responsible Young Drivers. Deze wees enkele jaren geleden iedereen op de gevaren van een smartphone in de wagen. Eén van de partners van de Responsible Young Drivers ... U raadt het goed: Ethias.

Dat Ethias sms'en, surfen of chatten zou goedkeuren achter het stuur lijkt ons héél straf. We gingen dan ook wat verder graven op de website van Ethias. De Franstalige site is inderdaad bijzonder vaag over de aard van het ongeval. De Nederlandstalige site is iets duidelijker. Hier wordt in één van de vele voorbeelden gesproken over een voetganger die tijdens het smartphone-gebruik een fietser ten val brengt. Of dat gedrag dan wel laakbaar is, is ook voor debat vatbaar. Desalniettemin ervaren vele fietsactivisten de reclame als een zoveelste stok tussen de wielen.