Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Verbiedt Oostenrijk binnenkort de verkoop van fossiele wagens?

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Verbiedt Oostenrijk binnenkort de verkoop van fossiele wagens?

Niel Staes

Terwijl Vlaanderen zich opmaakt voor de Vlaamse klimaattop volgende week, heeft het Oostenrijkse Ministerie van Leefmilieu en Landbouw haar huiswerk al op orde. Ter opvolging van de historisch COP21 bracht het Agentschap voor Leefmilieu, een onderdeel van het ministerie, in samenwerking met een aantal private partners, zopas een stevig rapport uit met een hele reeks aanbevelingen voor de komende jaren.

Het rapport gaat complexloos en ambitieus voor een CO2-taks, een significante daling van broeikasgassen en een verbod op de verkoop van diesel- en benzinewagens in 2020. Oostenrijk is sowieso al bij de betere van de Europese klas, maar desondanks zijn de voorgestelde doelstellingen naar hernieuwbare energie en energiebesparing opvallend scherp.

De aanbevelingen zorgen voor heel wat discussie over de klimaatagenda. Vooral het eerste voorstel aangaande fossiele wagens zorgt voor de nodige deining. Een kort overzicht:

Verbod op de verkoop van fossiele wagens

De strijd tegen benzine en dieselwagens is geen nieuw fenomeen. Oslo kondigde recent aan dat ze deze wil verbannen uit de stad vanaf 2025. Het agentschap verwijst dan ook expliciet naar Oslo als voorbeeld maar wil het anders aanpakken. Ze stelt voor het aanbod aan fossiele wagens aanzienlijk inperken door een quasi verbod op de verkoop uit te vaardigen in 2020. "Bestaande voertuigen gaan we niet viseren." aldus Jürgen Schneider van het ministerie. "Maar het is duidelijk dat de shift mogelijk is, gezien veel producenten nu al bezig zijn met de ontwikkeling van elektrische wagens."

Meer ambitieuze energiedoelstellingen

Als we de beloftes van Parijs moeten nakomen, zal er een stevig tandje bijgestoken moeten worden. Oostenrijk heeft nu reeds een Europese doelstelling van 34% hernieuwbare energie in 2020 en zit op schema dit te halen. Zo haalde men in 2013 reeds 32,4% en staten als Neder-Oostenrijk slagen er nu al in om op sommige dagen 100% elektriciteit uit hernieuwbare bronnen (vnl. hydro) te putten.

Toch legt het rapport de toekomstige lat bijzonder hoog. Doelstelling voor 2030 t.o.v. 2005 wordt 61% en voor 2050 91% . Daarmee gaat uiteraard ook een sterke daling van het gebruik van fossiele brandstoffen gepaard. Broeikasgassen uit die bron moeten dan ook naar beneden met 60% in 2030 en 90% in 2050 (zie tabel). Ten slotte moet ook energieconsumptie dalen. Met maar liefst 20% tegen 2030 t.o.v. 2010.

Met CO2-taks naar duurzame transport- en bouwsector

Transport en mobiliteit zijn verantwoordelijk voor 45% van de uitdaging. Niet alleen raadt het rapport een uitbreiding van openbaar vervoer aan, maar ook een volledige omschakeling naar een elektrisch net. Benzine- en Dieselprijzen moeten omhoog via een CO2-taks, autogebruik naar beneden en de transportindustrie moet de switch maken naar biogas en waterstof.

De nota pleit ook voor een CO2-belasting in de bouwsector en woningmarkt. Vanaf 2020 zou een stijgend aandeel van de roerende bepaald worden door het energieprestatiecertificaat. Daarnaast is er ook een aantal andere shifts nodig zoals veel beter en meer geïsoleerde huizen en een verdichting van de inplanting van nieuwe woningen. Meer landelijke gebieden moeten voor verwarming overstappen van olie en gas naar vast biomassa. Aardgas kan vervangen worden door biomassagas. In stedelijke omgeving kijkt men dan weer naar warmtepompen.

Je kan de hele reeks aanbevelingen, opgesplitst per sector, nalezen in het rapport. Zo zijn er ook een aantal richtlijnen voor de zware industrie opgenomen.

Reacties bleven niet uit

De reacties op het verbod op de verkoop van fossiele wagens - het meest controversiële voorstel - bleven niet uit. "Een late 1-april grap." aldus de Oostenrijkse Kamer van Koophandel. En ook de vereniging van auto dealers noemt de ambitie een utopie. Slechts 0,1% van de huidige wagens die worden verkocht zijn elektrisch.