Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

Antwerpen daalt licht in Copenhagenize Bike Index, maar krijgt stevige waarschuwing

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

Antwerpen daalt licht in Copenhagenize Bike Index, maar krijgt stevige waarschuwing

Niel Staes

Het is stilaan een traditie aan het worden. Elke twee jaar publiceert Copenhagenize een overzicht van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld. De 'Copenhagenize Index' verscheen dus vandaag voor een derde keer. Deze editie telt zes stijgers, acht dalers en vijf nieuwkomers. In totaal werden 122 steden onderzocht. Voor België worden Antwerpen en Brussel opgenomen in de selectie.

Kopenhagen haalt Amsterdam bij!

Amsterdam, Kopenhagen en Utrecht blijven net zoals vorig jaar de lijst aanvoeren, maar Kopenhagen is er na 4 jaar eindelijk in geslaagd om Amsterdam van de koppositie te stoten. De belangrijkste reden hiervoor is het gebrek aan significante vooruitgang in Amsterdam. Ze zijn blij met de status quo, terwijl Kopenhagen volop blijft sleutelen aan de stad en haar fietsinfrastructuur.

Antwerpen daalt met stevige waarschuwing naar 2017 toe

Twee jaar geleden pronkte Antwerpen vrij hoog op de lijst. Antwerpen verscheen toen uit het niets op een gedeelde vijfde plaats. Er werd toen wel gewaarschuwd dat de politieke wil cruciaal was om blijvend te investeren in fietsinfrastructuur. 

Antwerpen daalde licht dit jaar, maar hield stand op een negende plaats. Toch kwam er een stevige waarschuwing van Colville-Anderson naar het stadsbestuur.

Like everywhere else, Antwerp has urbanisation challenges. That increasing cars in the city is even being discussed is as sad as it is comical. There is no reason the city couldn't reach cycling levels that would rival Amsterdam and Copenhagen. All the pieces of the puzzle are in place. It wouldn't require much imagination to make it happen.

Lees het volledige rapport voor Antwerpen via Copenhagenize.com.

New kids on the block

Opvallende nieuwkomers zijn hoofdsteden als Buenos Aires en Ljubljana. De Argentijnse stad maakte een enorme progressie de laatste jaren en wordt bestempeld als de 'new poster child for bicycle urbanism'. En ook de Sloveense hoofdstad wordt geloofd voor haar politieke wil en stevige investering in nieuwe fietsinfrastructuur. De hoogste en enige Amerikaanse stad op de lijst is Minneapolis op nummer 18. Toch blijken ook andere Amerikaanse steden te staan trappelen aan de ingang.

Analyse van de Copenhagenize Bike Index

Antwerpen werd voorbijgestoken door Malmö, Eindhoven en Straatsburg. Op zich is dan geen schande. Je merkt trouwens dat ook andere klassieke fietssteden nog teren op vroegere investeringen (Hamburg, Berlijn, Sevilla, Montreal) en nog net in de top blijven.

Het gevaar komt echter van de nieuwe, ambiteuze steden waar de klik in de laatste 2-3 jaar gebeurd is (Barcelona, Buenos Aires, Ljubljana, Amerikaanse steden). Als er nog twee jaar niets extra komt, steken die Antwerpen vlot voorbij in 2017, en dreigt de rechterkolom.

Dit is de top in 2015

1. COPENHAGEN (+1 - Blijft continu inzetten op de fiets)
2. AMSTERDAM (-1 - Heeft zich beetje berust in de status quo)
3. UTRECHT (Moet weer de duimen afleggen tegen de klassieke toppers)
4. STRASBOURG (Nieuwkomer (!) - Hoogste nieuwkomer, 1 van 4 Franse steden)
5. EINDHOVEN (+3 - Stijgt vooral omdat anderen het laten afweten)
6. MALMÖ (+3 - Surft mee op de golf van naburige toppers)
7. NANTES - (-1 - de stad heeft nog steeds alle troeven op leider te worden)
8. BORDEAUX - (-3 - daling, maar absoluut nog een topper)
9. ANTWERP (-2 - lichte daling met serieuze waarschuwing)
10. SEVILLA (-6 - Maakte grote sprong in het verleden, maar stagneert nu)
11. BARCELONA (+6 - Infrastructuur, politieke wil, bike sharing en fietscultuur) 
12. BERLIN (-2 - Blijft stabiel omwille van steeds stevige basis)
13. LJUBLJANA - (Nieuwkomer - Veel politieke wil en nieuwe infrastructuur)
14. BUENOS AIRES (Nieuwkomer - 'New poster child for bicycle urbanism')
15. DUBLIN (-4 - Administratie heeft visie, maar politiek wil niet mee)
16. VIENNA (Nieuwkomer - Investeringen beginnen te renderen)
17. PARIJS (+2 - Blijft wel onrealistisch ambitieus)
18. MINNEAPOLIS (Nieuwkomer - hoogste VS stad)
19. HAMBURG (+1 - Geen visie)
20. MONTREAL (-6 - Geen politieke wil meer)

Dit was de top in 2013

1. AMSTERDAM - 83
2. COPENHAGEN - 81
3. UTRECHT - 77
4. SEVILLE - 76 
5. BORDEAUX - 76
6. NANTES - 72
7. ANTWERP - 72
8. EINDHOVEN - 66
9. MALMÖ - 63 
10. BERLIN - 62
11. DUBLIN - 60
12. TOKYO - 59
13. MUNICH - 58 
14. MONTREAL - 58
15. NAGOYA - 58
16. RIO DE JANEIRO - 56
17. BARCELONA - 55
18. BUDAPEST - 55
19. PARIS - 54
20. HAMBURG -54