Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

28 Vrijheidslaan
Koekelberg, Brussel, 1081
Belgium

+32 497552244

OksigenCrowd: "Nog 15 dagen om sociale entrepreneurs te steunen"

Blog

Open blog ter ere van de duurzame revolutie.

OksigenCrowd: "Nog 15 dagen om sociale entrepreneurs te steunen"

Anna Kint

Vrijdag 19 juni zal de eerste sociale onderneming op OksigenCrowd haar crowdfunding campagne succesvol afsluiten. The Opportunity Factory slaagde er in om in 45 dagen tijd via de verkoop van een reeks unieke producten €10.000 op te halen met als doel: jobs creëren voor studenten en jong-afgestudeerden in de ontwikkeling en verkoop van producten voor duurzamere stadsmobiliteit. Naast The Opportunity Factory hebben ook Le Salon des FemmesPermaFungiBoobs-‘n-Burps en BeeOdiversity een campagne lopen. Enkel wanneer de totale doelstelling wordt opgehaald, zullen de sociale entrepreneurs het geld ook kunnen gebruiken.

The Opportunity Factory is een sociale onderneming die collectieve verbeeldingskracht, creativiteit en ondernemerschap inzet om de nood aan betaalbare en duurzame producten in te vullen, met de focus op energie en mobiliteit. De onderneming wil een inspirerend klimaat en creatief netwerk te zijn voor jong talent om een antwoord te bieden op de hardere economische realiteit voor jonge mensen. Tijdens hun campagne mobiliseerden ze in totaal zo’n 60-tal mensen om een bijdrage te doen. Twee van de rewards die The Opportunity Factory aanbood in ruil voor een bijdrage waren opvallend populair: de recycled bag gemaakt van oude zeilen en het bouwpakket van de elektrisch aangedreven fietskar gingen vlot de deur uit.

Crowdfunding voor sociale impact

De succesvolle campagne van The Opportunity Factory is een eerste mijlpaal die het nieuwe crowdfundingplatform OksigenCrowd heeft bereikt. OksigenCrowd werd begin mei gelanceerd om ondernemingen met een sociale missie te helpen crowdfunden om hun sociale impact te vergroten. Het platform brengt mensen in contact met innovatieve bedrijven die sociale en ecologische uitdagingen aanpakken. Het gezamenlijke doel: een positieve impact hebben op de samenleving.

Naast The Opportunity Factory hebben ook Le Salon des Femmes, PermaFungi, Boobs-‘n-Burps en BeeOdiversity een campagne lopen. In de voorbije weken werd er al €37.500 opgehaald van de €75.000 die ze in totaal nodig hebben. The Opportunity Factory is de eerste die zijn doel bereikt, voor de anderen vier campagnes zijn de komende 15 dagen cruciaal. Ze hebben uw hulp nodig!

Indrukwekkende sociale missies

Samen pakken de ondernemingen op OksigenCrowd een scala van maatschappelijke uitdagingen aan: van afnemende biodiversiteit, tot het productief gebruik van afval, tot het helpen van kansarmen met de verwerving van professionele vaardigheden. Een overzicht van hun indrukwekkende sociale missies:

Le Salon des Femmes

Le Salon des Femmes is een sociaal schoonheidssalon dat kansarme vrouwen wil helpen bij het terugvinden van hun zelfvertrouwen door middel van een schoonheidskuur, hen uit hun isolement te halen en hen te reïntegreren in een sociale werkomgeving. Voor 5 euro krijgen de vrouwen een kapbeurt en een gelaatsverzorging, gevolgd door gepersonaliseerde coaching om stages, werk, schuldbemiddeling, opleiding… te vinden. Ze kunnen bij Le Salon des Femmes ook terecht om een mooie jurk of een sjieke vest lenen voor die speciale gelegenheid of afspraak, die belangrijke sollicitatie die alles kan veranderen.

PermaFungi

PermaFungi is een project van stedelijke landbouw dat op basis van koffiedik lekkere oesterzwammen kweekt. Ze zien koffiedik niet als afval, maar als substraat om oesterzwammen te kweken. Alleen al in Brussel wordt jaarlijks 7000 ton koffiedik weggegooid, terwijl het grootste deel van de biologische paddestoelen die in België geconsumeerd worden, uit het buitenland ingevoerd wordt. PermaFungi kiest ervoor om dit systeem te verbeteren op verschillende niveaus om zo de veerkracht van Brussel te verbeteren en te werken aan een systeem van meer duurzame voeding.

Boobs-'n-Burps

Boobs-‘n-burps wil moeders een duwtje in de rug geven en borstvoeding een bewuste keuze en positieve ervaring maken. Door vrouwen informatie, producten en diensten aan te bieden, en het imago van borstvoeding aantrekkelijker te maken willen ze hun doel bereiken. Vrouwen uit een kansarmer milieu verdienen hierbij extra aandacht. Boobs-’n-Burps promoot borstvoeding, de meest gezonde en duurzame voeding voor elke een kind en doet dit op een eerlijke, juiste en hedendaagse manier. Om de kracht van borstvoeding recht aan te doen bieden ze heldere informatie. Uiteraard blijft elke vrouw altijd vrij te kiezen hoe ze haar baby wil voeden.

BeeOdiversity

BeeOdiversity wil de biodiversiteit en de bestuivers beschermen via een innovatieve, globale en wetenschappelijke aanpak, en betrekt daarbij verschillende partijen zoals inwoners, landbouwers, imkers, bedrijven, overheidsinstellingen en wetenschappers. Ze ontwikkelen projecten in partnerschap met gemeenten en bedrijven om de bestuivers en de biodiversiteit te beschermen en kweken bijenkolonies die ze uitzetten op sites van partners. Deze bijen halen bovendien stalen op die Beeodiversity analyseert om informatie over het milieu te verkrijgen (type planten, aanwezigheid zware metalen of pesticiden…). Dit laat de onderneming toe het milieu te monitoren en de geschikte maatregelen aan te raden.

Geef deze sociale ondernemingen een duwtje in de rug!